Taiji-harrastajalle

Leiritunnelmaa

Treenivinkkejä tunneille:

  1.  Mitä enemmän teet tunnilla muotoa omatoimisesti, sitä enemmän opettaja ehtii korjata sinua, ja sitä enemmän opit joka kerta.
  2.  Mikäli myöhästyt, huomioi muut ja saavu vähin äänin, ota vapaa tila ja muista kumarrus, se valmistaa myös sinut keskittyneeseen harjoitukseen.
  3.  Kunnioita lajia ja ole kiitollinen, että saamme oppia tätä rikasta Alkuperäistä Yang-tyyliä. Aikanaan tämä on ollut yhden suvun sisäinen taito. On uskomatonta kuinka perinne on säilynyt katkeamattomana mestarilta toiselle, ja että miellä on nykyään mahdolllisuus oppia sitä.
  4.  Älä kiirehdi testien kanssa, anna aikaa itsellesi ja parillesi. Molemmat toimivat opponentteina niin testaaja, kuin testattava. Kokeile välillä eri parin kanssa, saatat yllättyä ja oppia jälleen uutta!
  5.  Viikkoharjoituksia ja oppimista tehostaa intensiivikurssit, todelliset oivallukset vaativat pidempiä harjoituksia ja esimerkiksi leireillä oppiminen on syvällisempää.
  6.  Kun panostat taijiin, sijoitat itseesi.
  7.  Mikäli sinua askarruttaa jokin asia, älä epäröi kysyä. Ole onnellinen vaikket saisi vastausta.
Yhtä lämmittelyliikettä on hyvä toistaa kotona 20 kertaa
Mitä enemmän teet tunnilla, sitä enemmän opettajalla on mahdollisuus korjata. Testit auttavat muistamaan oikean asennon!

Treenivinkkejä kotiin:

  1.  Kokeile mikä on sinulle paras aika treenata ja anna itsellesi lahjaksi tuo aika. Tunneilla on helpompi oppia uutta kun olet sisäistänyt edellisen opin itsenäisesti.
  2.  Pienikin tila riittää, muotoa tehdessä voi välillä siirtyä jos askelille ei ole enää tilaa. Suomessa eletään leveästi, tilan puute on tekosyy olla harjoittelematta. Vain muutama neliö riittää ja aina voi harjoitella useita toistoja yhtä liikettä, varsinkin jos se on uusi liike!
  3.  Taolaisia lämmittelyliikkeitä on hyvä tehdä kotona jopa 20 per liike! Qigong toimii myös lämmittelynä. Mitä pahemmalle se alussa tuntuu sitä enemmän sille on tarvetta, ole siis kärsivällinen ja tee rennosti ja varmista oikea asento, peili on hyvä apuväline tarkistamaan selän suoruuden.
  4.  Tee heti yhteisien treenien jälkeen kotona muoto, tai vähintään uudet liikkeet ja tarvittaessa muistiinpanot, näin muistat juuri oppimasi paremmin seuraavana päivänä.
  5.  Älä pelkää virheitä, ne kuuluvat oppimisen polkuun. Jos epäröit jonkin liikkeen kanssa kotona, kirjoita ylös ja kysy opettajalta seuraavalla tunnilla, ehkä autat muitakin, joku on saattanut pohtia tai unohtaa saman yksityiskohdan.
  6.  Kun panostat taijiin, sijoitat itseesi.
  7.  Itsesi lisäksi ilahdutat treenilläsi lähellä olevia!